Hanna Ullerstam, skådespelare, berättar om Kentaur.

Kentaurs handling kretsar kring sexuella övergrepp,

mobbing och grupptryck i skolans korridorer. Föreställningen är tyvärr ständigt aktuell och vardag för många skolungdomar.

Vår tidigare erfarenhet visar på att Kentaur är en av de viktigaste pjäserna vi spelat.

Ungdomarna tar pjäsen och ämnet till sig. Trots att den speglar en tung tematik märker vi på diskussionerna efteråt att vi är med och bidrar till en förändrad skolmiljö. Vi pratar om samtycke, vad som definierar sexuella övergrepp, vad man kan göra om man vet att någon blir utsatt eller utsätter andra.

Vi pratar också om att de kan vara med och förändra attityder genom både små och stora saker. Vi tar upp allt ifrån att inte kalla en kille för kung och tjej för hora eller madrass, att inte sprida rykten om människor som gäller just detta, att inte normalisera att killar tafsar på en i korridoren eller springer in till tjejernas dusch – till att ta med en polare och kolla om den fulla tjejen som gick in i sovrummet med fem killar är ok och vill vara där.

Men det är också ett svårt och oerhört känsligt ämne att ta upp. De svårigheter vi stött på är faktiskt förknippade med hur vuxna reagerar över tematiken – de har varit oroliga för hur man ska följa upp ett sådant ämne. De är rädda för elevernas reaktioner och att pjäsen ska påminna om händelser eleverna själva varit med om. Vi har i de fallen kontaktat den berörda personalen och pratat om hur de kan använda det material vi skickat med. Vi har fem referenser (lärare, rektorer och skolpersonal) som sett pjäsen med sina skolor och klasser som gärna rekommenderar pjäsen samt berättar hur de jobbat vidare efter föreställningen. Vi berättar tydligt för skolans personal att de i förväg måste informera om ämnet så att elever med erfarenhet av övergrepp, som inte orkar se pjäsen kan välja att avstå.

Vi rekommenderar att skolan låter personalen från skolhälsan vara med, både som stöd och för att göra de delaktiga i det fortsatta arbetet. Reaktionerna har varit otroligt positiva när de väl sett Kentaur och förstår hur de ska arbeta vidare. Vi har fått väldigt fin respons från både lärare, rektorer och skolhälsan oavsett hur deras inställning varit innan. Och för varje föreställning lär vi oss mer om vad vi bör prata om och hur.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *